Kumman seuraavista valitsisit? (Huom! Ulkolämpötila ehkä noin +30 kieppeillä.)
1. 8 tuntia matkantekoa, 4 vaihtoa, ei lisämaksuja, mutta todennäköisesti ei myöskään ilmastointia junissa.
2. 4 tuntia matkantekoa, 1 vaihto, n. 30€ lisämaksua, todennäköisesti ilmastoidut junat.
Ajattelin vaihteeksi matkustaa kerrankin mukavasti ja nopeasti paikasta toiseen ja nauttia perillä itselleni aivan uudesta kulttuurista ja maasta. Olin katsonut, että aamun junaan pitäisi olla hyvin tilaa, enkä interrailalennusten vuoksi ostanut lippua netistä. Enkä edes ajatellut, että kannattaisi käydä asemalla tekemässä varaus. No, aina oppii uutta.
Tämän tekstin kuvat on otettu Sveitsissä. |
Aamu ei mennyt ihan kuten piti. Claire oli hukannut työpaikkansa kulkulupakortin, jonka etsimiseen meni oma aikansa. Onneksi olin kuitenkin varautunut juuri tällaisiin yllättäviin käänteisiin ja herännyt aamulla riittävän aikaisin, ettei vielä tullut paniikkia lähdön suhteen.
Kannoin tavarani jätesäkeissä läheiseen puistoon, jossa pakkauskin oli suoritettu, ja avasin ne vasta siellä, ettei vain mitään ylimääräisiä öttiäisiä kulkeutuisi ystäväni asuntoon. (Tällä kertaa minua kyllä pidettiin outona, sen verran pitkiä katseita sain kadulla.. :D) Lopulta kaikkeen säätämiseen oli kuitenkin mennyt niin paljon aikaa, että olin pahasti jäljessä suunnitellusta aikataulustani.
Bussi majapaikan ja rautatieaseman välillä osoittautui hasardiksi. Se pysähtyi monta pysäkkiä ennen rautatieasemaa ja kuski solpotti jotain ranskaksi. Kahvitauko iski varmaan päälle. Muu väki poistui bussista ja minä lähdin hädissäni kyselemään, mistä oikein on kyse. Kuski selitti, että uusi bussi tulee kohta ja sillä matka jatkuu. Minun pitäisi kuitenkin ostaa uusi lippu uuteen bussiin. Olin kuitenkin illalla myynyt kaikki lippuni Clairelle ja selitin sitä nyt kuljettajalle, joka onneksi selvitti tilanteeni seuraavalle kuljettajalle, eikä lisälippua tarvittukaan.
Välihuomiona tähän muuten totean, että liikenne Pariisissa on ihan hullua. Sveitsissä jalankulkijat ja pyöräilijät eivät noudattaneet juuri lainkaan liikennesääntöjä eikä siellä oikeastaan mitään suojateitä edes ollut, autot vain antoivat tilaa ylittää tietä siitä mistä tahdoin. Siellä pääjehu liikenteessä oli kuitenkin ratikka, jonka jälkeen tulivat kävelijät ja pyöräilijät ja viimeisenä vasta autoilijat.
Pariisissa taas kukaan ei noudata liikennesääntöjä, vaan kaikki puikahtavat omaan suuntaansa, kun sopiva aukko tulee. Kuulema paras keino kuolla on lähteä Pariisin liikenteeseen pyörällä. Minä olin kuitenkin jäädä auton alle kävellessäni suojatiellä vihreiden palaessa minulle ja jouduin antamaan tietä lähes päälleni ajaneelle rekalle, jonka kuljettaja vain huuteli ranskaksi anteeksi ohi ajaessaan.
Niin ja vielä Champs Elyseen liikenneympyrästä. Urbaani legenda on totta: kyseisessä liikenneympyrässä ajavan on väistettävä oikealta tulevaa autoilijaa, joka tulee liikenneympyrään. Kuulema liikenne kuitenkin jollain ilveellä toimii silti jouhevasti.
Nyt siis kuitenkin seurasin kaaosta bussin ikkunasta ja jännitin kelloni kanssa, ehdinkö junaan vai en. Kauniin kaupunkikierroksen kuitenkin sain taas katsella :)
Rautatieasemalla minulla oli puoli tuntia aikaa junan lähtöön. Asemalla erilaisia lippupisteitä oli noin 10. Seisoin kolmessa eri jonossa jonottamassa ja kyselemässä kanssajonottajilta, olenko oikeassa paikassa, ennen kuin löysin sen neljännen, oikean jonon. Ja jonotettavaa riitti. Viimein 10 minuuttia ennen junan lähtöä pääsin luukulle kyselemään lippua.
Selvisi, että kaikki aamun junat ovat täynnä (junia lähti noin puolen tunnin välein). Sain lipun klo 13.01 lähtevään junaan. Kello oli siinä vaiheessa vähän yli kymmenen ja olin lähtenyt Clairen luota jo noin kahdeksan aikaan kohti rautatieasemaa. Tämän uuden aikataulun mukaisesti olisin Amsterdamissa kuuden aikaan illalla, kun itse olin laskeskellut illalla saapuvani perille noin kahdelta. No, oma moka, mitäs en varannut lippua etukäteen :/ Nyt vain odottelua...
Juna Pariisista lähti puoli tuntia myöhässä ja vain muutaman kilometrin jälkeen pysähdyimme. Jotain ongelmia moottorin kanssa, tai oli kuulevinani myös sanan suprajohtavuus jossain kohtaa... Emme voineet matkustaa täydellä nopeudella vaan ihan normijunan vauhtia. Saapuisimme Brysseliin noin kaksi tuntia myöhässä aikataulusta. Siinä vaiheessa alkoi hieman harmittaa ekstramaksun maksaminen nopeasta junasta. Onneksi junassa oli kuitenkin ilmastointi ja loppumatkasta meille myös tarjoiltiin ilmaisia juomia.
Brysselissä onneksi jatkoyhteys löytyi helposti, tosin sekin oli myöhässä. Ilmeisesti alkuperäistä myöhäisemmästä lähtöajasta johtuen jouduimme vaihteeksi taas pysähtelemään vähän väliä päästämään muita junia ohitsemme, kuten jouduimme Thalys-junan kanssakin, ja lopulta saavuimme perille Amsterdamiin noin tunnin aikataulusta myöhässä.
Alunperin olin siis suunnitellut saapuvani perille ennen kahta iltapäivällä. Lippuvaraukseni mukaan olisin ollut perillä noin kuudelta ja lopulta saavuin perille hostellille noin yhdeksän tienoilla illalla totaalien uupuneena matkustamisesta.
Aluksi tilanne harmitti aikalailla, mutta eipä minulla oikeasti mikään kiire mihinkään ollut. Ja mitä kaikkea olisi sillä toisella reitillä tapahtunut? Nyt ainakin oli molemmissa junissa erittäin tehokkaasti toimiva ilmastointi. Ilman sitä olisin ehkä jäänyt sille tielleni.
Nyt siis uusi maa käytyjen maiden listalle: Alankomaat. Ja ehkäpä sen Belgiankin voi listalle laittaa. Olenhan siellä monta tuntia junassa istunut ja junaa vaihtanut.
Loppuun vielä ihana ehdotus tekstiviestin tuloääneksi, jonka kuulin junassa. "Excuse me boss. You have a new text message." :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Nyt on tilaisuus kommentoida juttujani. Jätä siis puumerkkisi.